De opstartweek - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Ruben Aalst - WaarBenJij.nu De opstartweek - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Ruben Aalst - WaarBenJij.nu

De opstartweek

Blijf op de hoogte en volg Ruben

13 Februari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

Nou de eerste 10 dagen zitten er inmiddels op en ik ben inmiddels al wat bekend op het schoolterrein. Laat ik de week maar even kort doorlopen; Dinsdag ben ik weer met Kitime de stad in gegaan, dit keer om geld te halen om de motor te kopen. Het bleek echter onmogelijk om ergens veel geld vandaan te halen, en na bijna 4 uur onderweg te zijn geweest naar pinmogelijkheden kwamen we er ook toe dat huren toch wel een betere oplossing was. Kortom, goede ochtend nutteloos bezig geweest.
We hebben geluncht in de buurt van het huis van Kitime, samen met zijn oom. Deze wil een pub beginnen, die schijnen nogal populair te zijn hier want iedereen gaat na het werk altijd even afkoelen in de pub. Deze wordt over twee weken geopend en ik ben uitgenodigd om dan ook even langs te komen. 's middags bij zijn huis langs geweest, dat is toch wel even andere koek dan mijn onderkomen, maar hij nodigde mij uit om een keer te komen eten dus dat kan ik niet afslaan. Enfin, dus de hele dag met Kitime door Dar es Salaam heen gereden en het gehad over van alles (vooral het verkeer, want dat is echt een puinhoop!).
De volgende dag vertelde vader Gerard mij dat ik met de kinderen mee zal gaan eten 's avonds. Ik was dus een beetje huiverig voor de avond (500 over-enthousiaste kinderen kunnen nog wel eens imponerend zijn), maar alles viel reuze mee. Ik sprak met een paar eerstejaars scholieren, die wonderbaarlijk goed engels konden, en ze lieten mij na het eten ook hun klaslokalen zien. Na het eten moeten zij nog 2 uur verder studeren om voor te bereiden voor morgen, dat is pas discipline! Ik moest ze dus helaas gedag zeggen, maar ik zou ze zeker weer zien.
Ik ben ondertussen ook begonnen aan mijn cursus Kiswahili en terwijl de kok mij overhoord leert hij zelf ook nog wat engels bij, dus dat levert altijd wel leuke momenten op als je weer een onmogelijke uitspraak probeert te beheersen. Donderdag ben ik boodschappen met hem wezen doen, wat ook een ervaring op zich was, want hoewel hij er al jaren komt moesten we de winkel echt 10 keer op en neer lopen omdat bepaalde artikelen toch weer aan de andere kant van de winkel lagen. Ze zijn hier ook gek op stempels, als je hebt afgerekend krijg je een gestempelde bon mee, die je ook weer moet laten afstempelen als je de winkel uit loopt, en als je iets in wilt leveren krijg je ook weer stempels (overal stempels!).
Vrijdagmiddag is de vaste "sportdag" voor de scholieren, de mannen doen dan aan voetbal en de vrouwen hebben een danslerares. Aangezien voetbal niet echt direct mijn ding is ben ik met wat jongens gaan praten die langs de kant rond hingen, blijkbaar doen ze elke week hetzelfde en is er weinig diversiteit wat ervoor zorgt dat merendeel van de scholieren verveeld rondhangt tijdens de activiteit.(misschien een goed idee om eens te kijken naar mogelijkheden tot extra activiteiten) Op de terugweg naar huis werd ik aangesproken door een groep meiden, ik MOEST morgen naar ze komen kijken want dan was er een ceremonie om de eerstejaars te verwelkomen! (en na die tijd was er disco)
De volgende dag stond ik er dus; ze schijnen helemaal gek te zijn van "teach me how to duckie" (of iets dergelijks) wat een dans is waar je goed soepele heupen voor nodig hebt. Enfin, gezien mijn superieure danskwaliteiten heb ik ook getracht de dans onder de knie te krijgen. Het lukte weliswaar niet, dus er was genoeg te lachen voor de kinders, maar uiteindelijk heeft wel iedereen zijn voetjes van de vloer gekregen.
Zondag was er dienst, dus een lange dag voor de vaders; dit gaf mij tijd om nog wat aan het report te zitten wat ik nog moest afmaken, voor mij dus niet echt een bijzondere dag.
Verder op maandag ook niet echt veel bijzondere dingen ondernomen, ik heb gesproken met een prefect (klassenoudste) en deze heeft mij ook even een rondleiding gegeven door alle gebouwen die de school heeft. 's avonds ben ik met vader Gerard ook nog even om het hele terrein gelopen, er is namelijk ook nog een moestuin (met aapjes!) en een stuk grond met bananenbomen. Om de dag met een cliffhanger af te sluiten kreeg ik te horen dat Fredie (een medewerker) morgen een koe ging slachten; of ik hier ook bij wilde zijn. Ik stond natuurlijk te springen, dus 's morgens om 6 uur heb ik mogen aanschouwen hoe een koe met een stel keukenmessen, een machete en een bijl werd gereduceerd tot een groot aantal stukken vlees en een nieuw tapijt voor in de kamer. Een zeer apare ervaring mag gezegd worden; over 3 weken is er weer een aan de beurt en dan wil ik gaan helpen, maar dat horen jullie tzt dan wel.
Tenslotte nog de issue van de motor, ik zou er 1 gaan huren maar nu schijnt de huurder voor mij al drie dagen te zijn verdwenen... Zolang deze dus nog spoorloos is heb ik geen motor en is het nog even rondhangen in de buurt van de school vooral.

Dit was in het kort even mijn eerste week. Het is hier allemaal in superlatieven; superheet, supermooi en de mensen zijn super aardig! Kortom, ik denk dat de weken hier voorbij zullen vliegen.

PS: Ik kreeg gisteravond nog van de meiden te horen dat ze graag meer willen dansen en ik heb van vader Gerard toestemming gekregen om eens te kijken of ik iets kan bijdragen in het opzetten van een muziekprogramma, dus hier zal ik komende dagen mijn hersenen over kunnen breken!

  • 13 Februari 2013 - 18:56

    Ron Van Aalst:

    Hoi ruben. Harstikke leuk verhaal. Geeft een mooi beeld van je ervaringen. Zal de site doorsturen naar hela en jaap. Groeten pap/ mam

  • 14 Februari 2013 - 12:43

    Desiree En Fam:

    Hoi Ruben,

    Zo te horen loopt alles daar wel naar wens, behalve het zoeken van een pinautomaat dan; maar daarvoor ben je toch naar Afrika gegaan?! Een beetje primitief past wel, maar zo te zien aan de fotos heb je een prima onderkomen van alle gemakken voorzien.
    Oom Gerard is de beste coach, dus het komt wel goed met evt plannen etc. Het is natuurlijk een prachtige ervaring om zo dicht met de plaatselijke bevolking te leven.

    Wij wensen je nogmaals een goede tijd daar en groeten aan oom Gerard!
    We houden ons op de hoogte door je reisverhalen te blijven lezen!

    groet Rene, Desiree, Margot en Bob.


  • 17 Februari 2013 - 17:03

    Laura:

    Hey Ruben,

    Het lijkt me een super leuke ervaring.
    En het is super leuk dat je een taal leert en tegelijkertijd iemand beter in Engels laat worden!!!
    Echt super veel plezier!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Actief sinds 04 Feb. 2013
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 4637

Voorgaande reizen:

03 Februari 2013 - 04 Mei 2013

Tanzania!

Landen bezocht: